Forum Niezatapialna Armada Kolonasa Waazona Strona Główna Niezatapialna Armada Kolonasa Waazona
analizy, blogaski, aŁtoreczki...
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Generatory historii

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Niezatapialna Armada Kolonasa Waazona Strona Główna -> Gry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Nefariel
Bękart Blogspota



Dołączył: 27 Wrz 2011
Posty: 6074
Przeczytał: 46 tematów

Pomógł: 38 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 18:42, 22 Lis 2018    Temat postu: Generatory historii

Nie mam pojęcia czy tytuł wątku jest przejrzysty (najpierw chciałam go nazwać "emergentne generatory immersyjnych fabuł", jeśli to w czymś pomoże), ale postaram się przybliżyć, o co tak właściwie mi chodzi.

Otóż - mam na myśli gry, które nie oferują gotowej historii (albo robią to w bardzo ograniczonym zakresie), oferują tylko elementy, z których ta historia będzie po części losowana, po części kreowana przez gracza. Twórcy nie napisali fabuły, napisali różnorodne wydarzenia, bardziej lub mniej podstawowe, które w trakcie rozgrywki łączą się w ciąg historii, często-gęsto spajane tym, co gracz sam sobie do nich w wyobraźni dopowie.

Przykładem takiej gry jest UnReal World - gra o człowieku samotnie przemierzającym olbrzymią puszczę porastającą krainę wzorowaną na Finlandii epoki żelaza. UnReal nie ma żadnej konkretnej fabuły - jest kilka zahaczek narracyjnych, ale raczej pretekstowych (na początku gry można wybrać, czy postać znalazła się sama w głuszy po tym, jak jej ojciec zginął w wypadku na polowaniu, czy np. zbiegła z niewoli wrogiego plemienia). To czysty sandbox. Symulator świętego spokoju i samotności.

Inny przykład, bardziej skonkretyzowany, to Rimworld - gra, którą w innym temacie porównałam do "survivalówki na silniku simsów", ale tak naprawdę Rimworld jest czymś znacznie, znacznie większym. To gra, która została stworzona z myślą o pisaniu historii - oferuje mnogość wątków, miejsc, czasów, postaci, wydarzeń i drobnych wydarzonek, pozwala też na wybranie jednego z trojga narratorów, od którego zależy balans wydarzeń losowych. Setting jest bardzo szkatułkowy - technicznie rzecz biorąc to sf mające miejsce w dalekiej przyszłości, gdzie ludzie żyją na wielu planetach o bardzo różnym stopniu zaawansowania technologicznego, ale w praktyce szkatułka ta kryje niezliczone ilości settingów, nastrojów i możliwości. Jest tam miejsce i na grę strategiczną, związaną z budowaniem mrówczej kolonii, i na nastrojowe, kameralne opowiastki w klimacie "Mandarynek", i na historie o agresywnej walce o przetrwanie w klimatach Mad Maxa, i na opowieści o plemionach wyrywających pustyni każdy skrawek żyznej gleb i przehandlowujących wygrzebane z ruin prastare artefakty za pojedyncze sztuki broni palnej. Do tego gracz może wybierać spośród wielu typów ekosystemów, ukształtowań terenu i stref klimatycznych, co daje możliwość kreowania naprawdę różnorodnych historii. Wprawdzie ta różnorodność w wielu momentach zupełnie nie styka (khem, nosorożce w tajdze), ale liczę, że w kolejnych update'ach to się poprawi.

Z tego co mi wiadomo, grą tego typu jest także "Dwarf Fortress", ale jeszcze nie miałam okazji w nią zagrać.

Graliście? Znacie inne pozycje tego typu?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Niezatapialna Armada Kolonasa Waazona Strona Główna -> Gry Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin